Lycobates hat geschrieben: ↑Montag 8. Juni 2020, 11:20
An die in Quesnel 1713 lehramtlich definitiv verurteilten Sätze 79-85 bleibt jeder Katholik gebunden.
Ich habe die nur in Englisch zu Hand. Ursprünglich in
Unigenitus zu finden, wurden sie im Trienter Kozil aufgelistet: (
Quelle)
79. It is useful and necessary at every time, in every place, and for every kind of persons, to study and know the spirit, piety, and mysteries of sacred Scripture. 1 Cor. xiv. 6.
80. The reading of sacred Scripture is for all. Acts viii. 28.
81. The obscurity of the holy word of God is not a reason for the laity to excuse themselves from the reading thereof. Acts viii. 31.
82. The Lord's day ought to be sanctified by Christians with the readings of piety, and above all, of the holy Scriptures. It is damnable to wish to restrain a Christian from such reading. Acts xv. 21.
83. It is an illusion to persuade oneself that a knowledge of the mysteries of religion ought not to be communicated to females by the reading of the sacred books. The abuse of the Scriptures has arisen, and heresies have sprung up, not from the simplicity of women, but from the haughty knowledge of men. John iv. 26.
84. To snatch the New Testament out of the hands of Christians, or to keep it closed to them, by taking from them that method of understanding it, is to shut the mouth of Christ against them. Matt. v. 2.
85. To interdict to Christians the reading of sacred Scripture, especially of the Gospel, is to interdict the use of light to the sons of light, and to cause them to suffer a certain kind of excommunication. Luke xi. 33. 1693.
Ich schreibe jetzt mal nur einen Satz um, so daß er die Verneinung des Ursprungssatzes als Glaubenswahrheit reflektiert:
79. Es ist
nicht allzeit, überall, und für jede Sorte Mensch nützlich und nötig den Geist, die Frömmigkeit und die Geheimnisses der Heiligen Schrift zu studieren und zu kennen.
Dem stimme ich durchaus zu. Es folgt daraus aber eben nicht, daß es
für mich, hier und jetzt nicht nützlich oder sogar nötig ist, den Geist, die Frömmigkeit und die Geheimnisses der Heiligen Schrift zu studieren und zu kennen.
Ganz allgemein ist die Struktur dieser Aussagen
"Alle müssen X." Die Verneinung davon ist aber nicht
"Keiner darf X", sondern vielmehr
"Nicht alle müssen X." Und das spricht eben
nicht gegen
"Ich darf X." Hier wird somit kein lehramtliches Verbot des Bibelstudiums durch Laien etabliert.